Formulė 1 taškų sistema ir čempionatų skaičiavimas – kaip viskas veikia?

Formulė 1 taškų sistema ir čempionatų skaičiavimas - kaip viskas veikia?
Reklama
Formulė 1 – tai ne tik lenktynių greitis, bet ir kruopščiai skaičiuojami taškai, kurie lemia pasaulio čempiono titulą. Nors viskas atrodo paprasta – pirmas finišavęs gauna daugiausia, iš tiesų sistema turi daug niuansų: sprinto lenktynės, greičiausi ratai, komandų įskaita. Šiame straipsnyje aptarsime, kaip veikia F1 taškų sistema ir kaip skaičiuojami čempionatų rezultatai.
Kaip skiriami taškai pagrindinėse lenktynėse?
Nuo 2010 m. Formulė 1 naudoja šią taškų sistemą pagrindinėse lenktynėse:
Vieta | Taškai |
---|---|
1 | 25 |
2 | 18 |
3 | 15 |
4 | 12 |
5 | 10 |
6 | 8 |
7 | 6 |
8 | 4 |
9 | 2 |
10 | 1 |
Taigi tik pirmi dešimt finišavusių lenktynininkų gauna taškų. Likusieji lieka be taškų, nebent vyksta papildomos situacijos – apie tai žemiau.
Papildomas taškas už greičiausią ratą
Nuo 2019 m. įvesta premija – vienas papildomas taškas skiriamas lenktynininkui, kuris:
-
užfiksuoja greičiausią ratą pagrindinėse lenktynėse,
-
finišuoja tarp pirmų dešimties.
Tai skatina net ir lyderius paskutiniuose ratuose ieškoti papildomo tempo. Tačiau jeigu greičiausią ratą fiksuoja lenktynininkas už Top 10 ribos – taškas nėra skiriamas niekam.

Sprinto lenktynių taškai
Sprinto savaitgaliais (vykstančiais keliuose etapuose per metus) vyksta trumpesnės lenktynės, kurios skiriamos šeštadienį. Nuo 2023 m. taškai sprintuose dalijami taip:
Vieta | Taškai |
---|---|
1 | 8 |
2 | 7 |
3 | 6 |
4 | 5 |
5 | 4 |
6 | 3 |
7 | 2 |
8 | 1 |
Sprinto taškai pridedami prie bendros čempionato įskaitos, todėl gali turėti didelę įtaką galutiniam rezultatui. Vis daugiau komandų traktuoja sprintą kaip taktinę galimybę pasiekti rezultatų nepriklausomai nuo pagrindinių lenktynių.
Vairuotojų čempionatas
Formulėje 1 vyksta du čempionatai – vienas individualus, kitas komandoms.
Vairuotojų čempionate skaičiuojami kiekvieno lenktynininko per sezoną surinkti taškai – pagrindinėse lenktynėse, sprintuose, už greičiausią ratą.
Tas, kuris sezono pabaigoje turi daugiausiai taškų, tampa pasaulio čempionu.
Esant lygiam taškų kiekiui, skaičiuojama:
-
Pergalių skaičius
-
Antrų vietų skaičius
-
Trečių vietų skaičius
…ir taip toliau.
Konstruktorių (komandų) čempionatas
Šalia lenktynininkų įskaitos yra ir komandų čempionatas, vadinamas Konstruktorių taurė. Čia taškai skaičiuojami iš abiejų komandos pilotų rezultatų.
Pavyzdžiui, jei „Ferrari“ komanda per vienas lenktynes užima 1 ir 3 vietas – jie gauna 25 + 15 = 40 taškų į konstruktorių įskaitą.
Ši įskaita lemia milžiniškus piniginius prizus, todėl komandoms svarbu, kad abu pilotai nuolat rinktų taškus.

Neįprasti atvejai
Formulėje 1 taškų sistema kartais taikoma lankstumo principu:
-
Jei lenktynės nutraukiamos (pvz., dėl lietaus) ir neįveikiama 75 % distancijos, taškai mažinami.
-
Jei įveikiama mažiau nei 2 ratai – taškai nėra skiriami.
-
Jeigu finišas fiksuojamas po geltonų ar raudonų vėliavų – gali būti keisti paskutiniai rezultatai.
Išvada
Formulės 1 taškų sistema – tai preciziškas mechanizmas, kuriame kiekvienas taškas svarbus. Nuo pagrindinių lenktynių iki sprintų, nuo greičiausių ratų iki taktinių sprendimų – viskas gali nulemti pasaulio čempiono vardą. Tai verčia komandas ir pilotus ne tik važiuoti greitai, bet ir mąstyti strategiškai kiekviename rate.