Kaip veikia DRS sistema Formulėje 1? Greičio paslaptis

F1 bolido aerodinamika - kaip veikia prispaudimo jėga?
Reklama
DRS – tai Drag Reduction System (traukos sumažinimo sistema), naudojama siekiant padidinti bolido greitį tiesiosiose trasos atkarpose. Ji suteikia galimybę aplenkti varžovus ir keičia visą lenktynių dinamiką. Ši sistema buvo įdiegta nuo 2011 m., siekiant padidinti lenkimų skaičių ir padaryti lenktynes patrauklesnes žiūrovams.
DRS pakeitė strateginį lenktynių aspektą: dabar ne tik bolido galia ar padangų taktika lemia rezultatą, bet ir tai, ar vairuotojas geba tinkamai pasinaudoti šia technologija.
Kaip veikia DRS?
DRS sistema leidžia reguliuoti galinį bolido sparną, sumažinant oro pasipriešinimą. Įprastai galinis sparnas yra pastatytas taip, kad sukurtų prispaudimo jėgą (angl. downforce), reikalingą stabilumui posūkiuose. Tačiau aktyvavus DRS, sparnas „atsidaro“ – atlenkiama viršutinė dalis, sumažinamas kampas, o tai leidžia automobiliui greičiau judėti tiesiosiose.
Kada galima naudoti DRS?
DRS sistema negali būti naudojama bet kada. Yra griežtai reglamentuotos zonos ir sąlygos:
-
Vairuotojas turi būti ne daugiau kaip 1 sekundės atstumu nuo priekyje važiuojančio bolido.
-
Sistema aktyvuojama tik DRS zonose, kurios yra iš anksto nustatytos tiesiosiose atkarpose.
-
DRS galima naudoti nuo 3 lenktynių rato, jei lenktynės vyksta įprastai (be saugos automobilio).
-
Esant lietingoms oro sąlygoms arba saugos automobiliui, DRS yra draudžiama.

Realių situacijų pavyzdžiai
DRS padarė įspūdingų lenkimų realybe. Pavyzdžiui, 2021 m. Azerbaidžano Grand Prix lenktynėse, DRS buvo itin efektyvus – padėjo Maxui Verstappenui sparčiai pavyti varžovus. Panašiai Italijos Monzos trasoje, kur dominuoja tiesiosios, DRS yra pagrindinė lenkimų priežastis.
Kai kurie lenktynininkai, kaip Lewis Hamilton ar Charles Leclerc, puikiai moka išnaudoti DRS, o kartais net gynybai – kai leidžiasi būti aplenkti tam, kad kitoje tiesioje vėl pasinaudotų šia sistema.
Ar DRS vis dar reikalinga?
2022 m. F1 bolidai buvo pertvarkyti siekiant sumažinti aerodinaminį turbulenciją ir palengvinti artimą važiavimą. Tačiau DRS vis dar naudojama – ne tik dėl techninių apribojimų, bet ir todėl, kad žiūrovams tai suteikia papildomą intrigą. Tikimasi, kad ateityje, kai bolidai taps dar stabilesni ir „švaresni“ aerodinamiškai, DRS galbūt taps nereikalinga.
5 įdomūs faktai apie DRS:
-
DRS padidina bolido greitį vidutiniškai 10–15 km/h.
-
Kai kuriuose trasos taškuose (pvz., Spa-Francorchamps) DRS leidžia viršyti net 340 km/h.
-
DRS gali būti valdomas tik mygtuko paspaudimu ant vairo.
-
F1 inžinieriai skaičiuoja, kiek aplenkimų galima atlikti tik DRS pagalba.
-
Kai kurios trasos turi net 2 DRS zonas su viena matavimo vieta.
Išvada
DRS sistema Formulėje 1 – tai ne tik technologinis sprendimas, bet ir lenktynių strategijos dalis. Ji leidžia greičiau pavyti varžovą, bet kartu reikalauja taktinio mąstymo ir meistriško vairavimo. Nors ateityje ji gali būti panaikinta, šiandien DRS – viena iš priežasčių, kodėl F1 lenktynės tokios dinamiškos.