Kiek kainuoja Formulės 1 bolidas? Kas slypi už šios sumos?

Kiek kainuoja Formulės 1 bolidas? Kas slypi už šios sumos?
Reklama
Formulė 1 – tai ne tik greitis, adrenalinas ir aistros, bet ir didžiuliai pinigai. Kai žiūrime, kaip bolidai lekia daugiau nei 300 km/h greičiu, retai susimąstome, kiek iš tikrųjų kainuoja šios lenktynių mašinos. O suma – tikrai įspūdinga. Tad kiek kainuoja vienas F1 bolidas ir kas sudaro šią sumą?

Vidutinė bolido kaina
Vidutinė vieno Formulės 1 bolido kaina siekia 10–15 milijonų eurų. Tačiau tai tik bazė. Į šią sumą įeina tik vienas egzempliorius – ne visa sezono programa, atsarginės dalys ar tyrimų bei testavimo išlaidos. Kai kurios pažangiausios komandos (kaip „Mercedes“ ar „Red Bull“) į sezono biudžetą investuoja iki 300 mln. eurų, o didelė dalis to atitenka bolido kūrimui, tobulinimui ir aptarnavimui.

Ką apima ši suma?
Toliau pateiktoje lentelėje – apytikslės pagrindinių bolido komponentų kainos:
Komponentas | Apytikslė kaina |
---|---|
Variklis (Power Unit) | €5–7 mln. |
Anglies pluošto monokokas | €1 mln. |
Pavarų dėžė | €500 000 |
Kuro sistema | €250 000 |
Pakaba (suspension) | €200 000–€300 000 |
Stabdžių sistema | €150 000 |
Elektronika ir valdymo sistema | €750 000 |
Vairo mechanizmas | €50 000–€100 000 |
Aerodinaminiai elementai (sparnai ir kt.) | €300 000–€500 000 |

Iš viso: nuo €10 mln., bet kaina gali smarkiai padidėti priklausomai nuo sezono pokyčių, avarijų ar atnaujinimų.
Papildomos išlaidos
Be paties bolido, kiekviena komanda turi turėti kelis egzempliorius, didelį kiekį atsarginių dalių, taip pat išlaikyti gamybos bazę, vėjo tunelius, testavimo įrangą, inžinierių komandą ir vairuotojus. Todėl visos komandos biudžetas siekia nuo 100 iki 300 mln. eurų per sezoną, net ir įvedus biudžeto ribojimus (cost cap).
Kodėl taip brangu?
F1 bolidas yra itin specializuotas inžinerinis stebuklas. Jame naudojamos kosminės medžiagos – pavyzdžiui, anglies pluoštas, titanas, aukštos klasės keramika. Viskas pritaikyta ne tik greičiui, bet ir saugumui, nes avarijos šiame sporte gali būti mirtinos.
Be to, technologijos nuolat tobulėja: bolidai kuriami pagal aerodinamikos simuliacijas, testuojami vėjo tuneliuose ir virtualiose aplinkose. Vieno komponento patobulinimas gali kainuoti šimtus tūkstančių eurų, bet pridėti vos kelias sekundės dalis per ratą.
Kas pigiausia, o kas brangiausia?
Brangiausia dalis – tai variklis. Dabartinės jėgainės yra hibridinės, turinčios turbiną, MGU-H, MGU-K ir energijos regeneravimo sistemas. Jų sudėtingumas prilygsta lėktuvų varikliams.
Pigiausia dalis – galbūt nustebsite – tai vairas, bet net jis kainuoja apie €50 000, nes turi daugiau nei 20 mygtukų, ekranų ir laidų. Kiekvienas vairuotojas turi individualiai pritaikytą vairą.
Įdomūs faktai:
-
Per visą sezoną komanda sunaudoja apie 6–8 bolidus, dėl gedimų, atnaujinimų ar avarijų.
-
Nors vienas ratas trasoje trunka ~1,5 min., kiekvienas sekundės laimėjimas kainuoja šimtus tūkstančių.
-
Kai kurie komponentai, kaip „Power Unit“, yra riboto naudojimo – sezono metu leidžiama naudoti tik 3–4 variklius, tad jų patvarumas tampa itin svarbus.
Išvada
Formulės 1 bolidas – tai ne tik transporto priemonė. Tai mobilus laboratorinis darbas, kuriame dirba šimtai inžinierių, programuotojų ir aerodinamikos specialistų. Kiekviena detalė, kiekviena jungtis ir kiekvienas sparno kampas yra griežtai apgalvoti. Kaina? Milžiniška. Bet galutinis rezultatas – tai lenktynės, kurias stebi milijonai žiūrovų visame pasaulyje.