Kuo skiriasi „soft“, „medium“ ir „hard“ padangos F1 lenktynėse?

Garsiausi Formulės 1 lenktynininkai visų laikų istorijoje - Vienas jų ypatingas
Reklama
Formulėje 1 laimi ne tik greičiausi, bet ir protingiausi. Vienas svarbiausių strateginių sprendimų kiekvienose lenktynėse – padangų pasirinkimas. Daugeliui žiūrovų gali pasirodyti, kad tai tiesiog skirtingos spalvos ant ratų, tačiau iš tiesų – tai subtilus žaidimas tarp greičio ir ištvermės. Taigi, kuo skiriasi „soft“, „medium“ ir „hard“ padangos ir kodėl jos tokios svarbios F1 pasaulyje?

Pagrindiniai padangų tipai
F1 čempionate naudojama viena padangų gamintoja – Pirelli. Kiekvienoms lenktynėms Pirelli atsiveža tris sausoms sąlygoms skirtas mišinių rūšis:
-
„Soft“ (minkštos, raudonos spalvos)
-
„Medium“ (vidutinės, geltonos spalvos)
-
„Hard“ (kietos, baltos spalvos)
Visos šios padangos vizualiai atrodo panašiai, tačiau jų sudėtis ir elgesys trasoje – visiškai skirtingi.

Kuo jos skiriasi?
Padangų tipas | Greitis | Tarnavimo trukmė | Įšilimo laikas | Spalva |
---|---|---|---|---|
Soft | Labai greitos | Trumpo naudojimo (10–15 ratų) | Greitai įšyla | Raudona |
Medium | Subalansuotas | Vidutinio ilgio (20–30 ratų) | Vidutinis | Geltona |
Hard | Lėtesnės | Ilgiausio naudojimo (30+ ratų) | Lėtai įšyla | Balta |

Kodėl tai svarbu?
Lenktynių metu komandos turi pasirinkti tinkamiausią padangų tipą pagal:
-
Oro temperatūrą ir trasos būklę
-
Trasos ilgį ir posūkių pobūdį
-
Lenktynių strategiją (1 ar 2 sustojimai)
-
Starto poziciją ir lenktynininko važiavimo stilių
Pavyzdžiui, „soft“ padangos suteikia maksimalų sukibimą ir leidžia greitai įveikti ratus, todėl dažnai naudojamos kvalifikacijoje arba lenktynių pradžioje. Tačiau jos labai greitai dėvisi. Tuo tarpu „hard“ padangos – lėtesnės, bet tarnauja ilgiau ir geriau tinka ilgoms atkarpoms be sustojimo.
Realių lenktynių pavyzdžiai
Vienas iš geriausių pavyzdžių – 2021 m. Ispanijos GP, kai Lewis Hamilton pasirinko agresyvesnę dviejų sustojimų taktiką, naudodamas „soft“ ir „medium“ padangas. Jo varžovas Max Verstappen naudojo „hard“ ir „medium“, bet buvo aplenktas pabaigoje – padangų skirtumai leido Hamiltonui važiuoti greičiau paskutiniuose ratuose.
Kitas įdomus atvejis – Monzos trasa, kur trasos paviršius mažai dėvi padangas. Todėl dažnai pasirenkamos „medium“ arba net „soft“ padangos ilgesnėms atkarpoms.
Padangų taisyklės F1 lenktynėse
Pagal taisykles, lenktynių metu kiekvienas pilotas privalo naudoti bent du skirtingus mišinius (pvz., „medium“ ir „hard“). Tai reiškia, kad vien padangų strategija lemia vieną privalomą sustojimą.
Be to, padangos turi būti naudojamos tik sausoms oro sąlygoms. Jei pradeda lyti, komandos keičia padangas į „intermediate“ (žalias) arba „wet“ (mėlynas).
Patarimai žiūrovui
-
Jeigu matote, kad pilotas pasirinko „soft“ padangas – laukite greitų lenkimų.
-
„Hard“ dažnai signalizuoja, kad komanda taiko ilgą atkarpą be sustojimo.
-
Pasikeitus oro sąlygoms, padangų pasirinkimas gali visiškai pakeisti lenktynių eigą.
Išvada
Padangos Formulėje 1 – daugiau nei tiesiog guma ant ratlankio. Jos – strategijos šerdis. Tinkamas pasirinkimas gali atnešti pergalę, o klaida – kainuoti podiumą. Todėl kiekvienas spalvotas žiedas aplink F1 ratą reiškia daug daugiau, nei galėtų pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.