Prekių grąžinimo taisyklės perkant iš kitų šalių – niuansai ir patarimai
Prekių grąžinimo taisyklės perkant iš kitų šalių - niuansai ir patarimai
Reklama
Šiandien internetu prekės iš kitų šalių perka vis daugiau lietuvių. Pirkėjai renkasi didesnį prekių pasirinkimą, žemesnes kainas ar tiesiog unikalias prekes. Tačiau grąžinant prekes užsienio parduotuvėms kyla daug klausimų: kokios taisyklės galioja, kiek kainuoja siuntimas, kokie terminai ir teisiniai niuansai. Ši tema aktuali kiekvienam, norinčiam apsipirkti saugiai ir išvengti netikėtų išlaidų.
Įstatyminė informacija
ES šalyse galioja 14 dienų atsisakymo teisė, pagal kurią pirkėjas gali grąžinti prekę be priežasties.
Už grąžinimo siuntimą dažniausiai atsako pirkėjas, tačiau pardavėjas privalo grąžinti pinigus už pačią prekę ir standartinį pristatymą.
Prekės, perkamos už ES ribų, gali būti reglamentuojamos tik pardavėjo taisyklėmis, o muitinės ar siuntimo išlaidos gali būti didesnės.
Prekių su defektais grąžinimas dažniausiai apmokamas pardavėjo, jei įstatymas ar pardavėjo politika tai numato.
Svarbiausia informacija
| Situacija | Teisinė bazė | Kas moka išlaidas? | Terminas grąžinti pinigus |
|---|---|---|---|
| Prekė iš ES parduotuvės | ES vartotojų direktyva (2011/83/ES) | Pirkėjas grąžina, pardavėjas atgal | 14 d. nuo pranešimo |
| Prekė su defektu (ES) | Civilinis kodeksas, Vartotojų teisių įstatymas | Pardavėjas | 14 d. nuo prekės grąžinimo |
| Prekė iš ne ES parduotuvės | Pardavėjo taisyklės | Pirkėjas dažniausiai | Nustato pardavėjas |
| Siuntimas registruotu paštu / kurjeriu | Tarptautinės siuntų taisyklės | Pirkėjas | N/A |
| Pirkėjo apsauga per platformas | Amazon, eBay, AliExpress | Platforma gali padengti | Platformos sąlygos |

Teisiniai aktai
ES direktyva 2011/83/ES dėl vartotojų teisių nuotolinių pirkimų atveju.
Lietuvos civilinis kodeksas – nuotolinių sutarčių reguliavimas.
Vartotojų teisių apsaugos įstatymas – detalizuoja pirkėjo garantijas.
Tarptautinės pašto ir kurjerių taisyklės – reglamentuoja siuntimo sąlygas.
Žmonių patirtis
Agnė (Vilnius): „Grąžinti rūbą į Vokietiją kainavo apie 10 €, bet pinigus gavau per savaitę.“
Tomas (Kaunas): „Pirkau elektroniką iš Kinijos. Prekė brokuota, pardavėjas atsisakė siųsti atgal. Pasinaudojau PayPal apsauga ir pinigus atgavau.“
Tyrimai rodo, kad apie 35 % pirkėjų užsienio parduotuvėse patiria grąžinimo išlaidų ar terminų problemas, tačiau didžioji dalis ginčų sprendžiami pirkėjo naudai.
Patarimai pirkėjui
Prieš perkant, visada perskaitykite pardavėjo grąžinimo taisykles.
Naudokite sekamą siuntą ir saugokite kvitus – tai būtina įrodymams.
Fiksuokite broką nuotraukomis ar video.
Jei perkate iš ne ES parduotuvės, apsvarstykite ar verta grąžinti pigias prekes, nes siuntimas gali būti brangesnis nei prekė.
Pasinaudokite platformų pirkėjo apsaugos programomis (Amazon, eBay, AliExpress).
Pabaigai
Grąžinimas perkant iš kitų šalių turi savo niuansų, bet žinant pagrindines taisykles ir teisingus žingsnius, galima išvengti papildomų išlaidų bei streso. Svarbiausia – iš anksto susipažinti su pardavėjo politika, naudotis sekama siunta ir, prireikus, pasinaudoti pirkėjo apsauga per platformas.
